czwartek, 6 grudnia 2012

Książka / A book

Ho Ho Ho, moi mili, czyli mam nadzieję, że wszyscy byli grzeczni przez cały rok i do wszystkich kolega Mikołaj bladym świtem zawitał:) Ja dziś ubierając się ciepło przed wyjściem z Dionizym na spacerek zauważyłam cosik leżacego pod moim butem... Już chciałam wrzasnąć gromkim krzykiem, że kto mi tu bajzel w chałupie robi, i książki jakieś, czy co to takiego po podłodze zostawia i jeszcze butami przykrywa, żeby nie było widać! Na szczęście w porę ugryzłam się w jęzor bo okazało się, że tym razem właśnie nikt inny tylko brodaty jegomość zostawił pod moim butem niespodziankę; czekoladę..... waniliową..... Mniam:)
Ale o czym ja to miałam... Ach tak; otóż, moi kochani, będąc kilka dni temu w bibliotece moje ślepie wypatrzyło na półeczce książkę o jakże intrygującym tytule "Christmas Crafts; Inspired by the tradition of Scandinavia"... No więc pomalutku, pocichutku, ja tę książkę drap pod pzauchę, coby mi nikt inny nie gwizdnął z przed nosa. Truchtem delikatnym jak baletnica dobiegłam do maszyny samoobsługującej, zeskanowałam kodzik paskowy i jest moja.... no dobrze, prawie moja, na całe trzy tygodnie:) Chociaż w sumie to właściwie juz mogłabym oddać, bo przeczytałam:) A tam masa inspiracji.... na wieńce adwentowe, na przystrajanie stołu, na pakowanie prezentów, na ubieranie choinki, a nawet na piekne podanie ptasiego jedzonka:) Plus na jedzonko dla ludziów:) No i tak się zaispirowałam nieziemsko, że dzisiaj właśnie po raz pierwszy w życiu mym bądź co bądź dość długim upiekłam pierniczki wg przepisu z tejże książki....

* * *

A few days ago while visiting our local librery, I spotted a book "Christmas Crafts. Inspired by the tradition of Scandinavia"... Not surpirsingly at all, I grabbed it quickly so nobody else borrowed it before me and gallopped gracioulsy like a ballerina to the scanning machine. I scanned quickly the bar code and... the book is mine:) For whole 3 weeks! Although I could actually return it today since I read it through already:) The book is rather inspiring I must say: you will find advent wreaths, ideas for a centrepiece, tree decorations and even how to serve bird food beautifully and festively:) Plus something for our human tummies. So I became so inspired reading the book and watching the lovely photographs in it that today, for the very first time in my life (and not a short one that is) I baked SPICED PEPPER COOKIES!!! The recipe comes from this very book.



Przepis jest niezykle prosty i z pewnością jeszcze do niego wrócę. Z tej prostej przyczyny, że do świąt z pewnością nic już nie pozostanie z partii którą upiekłam dzisiaj, jak również w części ciasta, które zostało zawinięte w folię kuchenna i włożone do zamrażarki celem sprawdzenia, czy ciasto takie można mrozić:)

* * *

The recipe is super easy and I will totally come back to it. Mainly because the cookies are irresistable. So irrisistable in fact that I am under no illusion what-so-ever that there will be any left from the batch I baked today (as well as from the ball of dough I wrapped in a clingfilm and put in the frezer to check if the dough is freezable). I will surely need more of them before Christmas!


Do zrobienia pierniczków potrzebujemy:
  • 100 g cukru (ja dałam 50 g białego i 50 g brązowego)
  • 100 ml golden syrop
  • 1,5 łyżeczki cynamonu
  • 1,5 łyżeczki mielonego imbiru
  • 1 łyżeczkę mielonych goździków
  • 1 łyżeczkę sody do pieczenia
  • 100 g miasła
  • 1 jajko
  • 400 g mąki
* * *

To make the cookies we will need:
  • 100g sugar (I used 50g of white sugar and 50g of dark brown sugar)
  • 100ml golden syrup
  • 1,5 teaspoon ground cinnamon
  • 1,5 teaspoon ground ginger
  • 1 teaspoon ground cloves
  • 1 teaspoon soda bicarbonate
  • 100g butter
  • 1 egg
  • 400g flour


Do garnka wsypujemy cukier i przyprawy (goździki, imbir i cynamon) oraz golden syrop. Mieszając doprowadzamy do wrzenia, po czym zdejmujemy z ognia i dodajemy sodę. Mieszamy i wylewamy tę gorącą masę na masło. Mieszamy i mieszamy, aż masa zrobi się zimna (masa chłodzi sie błyskawicznie). Następnie dodajemy jajko i mąkę i zagniatamy ciasto. Gotowe ciasto rozwałkujemy na grubość około 3 milimetrów i wycinamy pierniczki....

* * *

Bring the sugar, syrup and spices to the boil. Stir in the soda and pour the mixture over the butter. Stir until the mixture is cold (it doesn't take long at all). Add the egg and flour and knead into a smooth dough. Roll the dough out thinly (about 3 mm thick) and cut the cookies out.


Pieczemy w temeraturze 200 stopni przez około 7-9 minut (ja piekłam przez 7 minut w piekarniku z termoobiegiem). Pierniczki są miękkie po wyjęciu z piekarnika, twardnieją w trakcie studzenia.

* * *

Bake at 200 degrees Celsius (400 F) for 7 - 9 minutes.




A jak już wytargałam te foremki do wycinania ciasteczek to postanowiłam zrobić jeszcze kilka ozdób na choinkę:) Proszę bardzo: glinka plastyczna, modelina co tam bądź:) foremki, wałek do ciasta, koronka i farba w sprayu:)

* * *

And since I already got out my cookie cutters, I decided to make some tree decorations as well. Here we go: clay, cookie cutters, rolling pin, lace and spray paint:)


Całkiem fajne zawieszki świąteczne wyszły muszę powiedzieć....

* * *

Quite sweet festive decorations I have to say:)



A teraz już sobie idę powcinać jeszcze kilka pierniczków. Wszak muszę mieć pretekst do wykonania ich po raz kolejny:)

* * *

And now I am going away.... to munch a bit more on those lush cookies:) I need some pretext to make another batch, don't I?

13 komentarzy:

  1. Oj, ale smakowicie się zrobiło ostatnimi czasy u Ciebie!!!
    Piękne zdjęcia:)
    Zapraszam do siebie na moją świąteczną rozdawajkę;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuję:) I dziękuję za zaproszenie, zaglądne do Ciebie jeszcze dzisiaj:) Buziol!

      Usuń
  2. Uwielbiam takie ksiazki.. i nie dziwie sie, ze juz przeczytalas..:) Pierniczki super a te zawieszki bomba;) Musze sobie kiedys sprawic takie ladne foremki:) Przesylam pozdrowienia, P.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No....:):):) Mnie też sie podobają:) Ściskam mocno!!!

      Usuń
  3. Buuuu a mi tybnkuja tynkują tyyyynkujjja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O bidulku:):) Ale chyba skończą przed Świętami?? Buziole ślę!

      Usuń
  4. Piękne te pierniczki a zawieszki boskie!
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. mniam, mniam....pierniczki wyglądają smakowicie.......
    ozdoby choinkowe śliczniutkie :)
    pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i takoż smakują, naprawdę, zrób koniecznie:) Ściskam mocno!!!!!

      Usuń
  6. Oj muszę upiec pierniczki, bo narobiłaś mi smaka. A ozdoby na choinkę zrobiłaś super.Buźka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:) Mysle, że choinka sie będzie ładnie prezentować z moimi foremkowymi ozdobami:) Buziole slę!!!

      Usuń
  7. Zachwyciłam się tymi zawieszkami baaaaardzo:) No proszę, koronka i wałek:) Muszę za rok spróbować:) A może serduszka takie zrobię, to wtedy nie muszę tyle czekać:) Pozdrowienia e

    OdpowiedzUsuń